fredag 16 oktober 2015

Gör om ful förvaring till lyxig och exklusiv


Jag har tre runda pappaskar. Köpte dem för några futtiga kronor på Chilli när de reades ut. Inte för att de var fina utan för att jag desperat behövde förvaring just då.

Nu i och med bokhyllan har de tjänat ut sitt syfte. De är så fula att jag tänkte att jag skulle slänga dem. Men sedan kom jag på att de han vara öppen förvaring, dvs synas hemma samtidigt som de fyller en funktion.
Ja, om de bara var lite vackrare så att säga.


Tog den gulaktiga (som inte finns med på bild ovan) och lackade den med matt svart färg.


Locket också givetvis. Här ser man dem efter ett lager. Det krävdes två för att täcka den glatta ytan.

Ville få det där totalt mattsvarta som der folierat ut. Tänk batmobil så fattar ni.


När jag köpte min Hervé Legér klänning, kom den inwrappad i tjocka, svarta sidenband som jag sparade. (Sparar alltid sånt för framtida DIY-projekt)

Bandet vek jag på hälften och vek sedan en gång till i bredden av en rosett. Se ovan.


Tog ett annat svart band som jag hade lite av och knöt som midja kring de vikta banden för att få rosettform. Klippte av och fäste midjan ordentligt med sytråd.


Såhär blev det.


Mittcentrerade rosetten på locket


Häfte ena sidan med en häftapparat och lade sedan över rosetten på locket. Andra sidan häfte jag inifrån med häftapparaten. Då var det bara att försiktigt trä ur häftklamrarna från sidenbandet på framsidan så att de hamnar bakom bandet och är dolda.


Bitarna innanför lådan tejpade jag under locket.


Och voila. Snygg förvaring som kan stå framme. En hattask ser det ut som.


Sett uppifrån.


Nu står den på mitt DIY marmorbord och väntar på att bokhyllan är färdigmonterad.

Den rosa asken som jag visade överst i inlägget, ska jag nog göra en Hermés-ask av. Ni vet, orange med svarta kanter och rosett.

Måste köpa orange färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar