fredag 14 augusti 2015

Fynd, barnmöbler



Hittade dessa bedårande barnmöbler i trä i grovsoprummet och kontaktade genast min vän som har en liten gosse som ska få ett eget rum snart. De var inte helt angelägna att ta dem så jag bestämde mig för att de inte kunde gå åt spillo. De var ju så grymt fina och kvalitativa.
De är IKEA och hette KRITTER då de fanns i deras sortiment.


Jag behöll stolarna och slängde bordet. Hade säkert kunnat göra något grymt med bordet också men jag orkade inte.


Började med att dra åt alla skruvar för att totalstabilisera dem.


Tvättade allting sjukt noga med målartvätt. Vem vet vilka bakterier små äckliga barn kan föra med sig...


Sågade bort ryggstödet.


Nu finns bara sittytan kvar och jag inser att det finns en massa möjliga användningsområden.


Slipade med slipmaskin för att rugga upp färgen


Japp, som ni ser.


Alla skruvhål retar mig mycket estetiskt så jag spacklade igen dem.


Vill att de bara ska vara en form utan skruvfästen.


När spacklet hade torkat, slipade jag bort överflödet.


Och började måla dem vita. Vit kan ju bara vara en grundfärg också för att det röda inte ska lysa igenom men jag villa ha dem vita. Stod och vägde mellan vitt och guld men vitt vann.


Efter ett lager färg. Måste säga att färgen jag köpte var helt värdelös.


Det är Clas Ohlsons färg för just dylika ändamål. Här har jag målat två lager och det ska räcka egentligen men den här färgen var helt värdelös. Supertjock men ej täckande. Tummen ner för den. Satsa på Alcro och Beckers istället.


Äntligen efter två lager. Nu har jag två krukpiedestaler eller vad som helst. Vi får se var de hamnar.


När jag ställde barnstolarna på varandra, insåg jag att de var det perfekta vinstället. Två flaskor per hyllplan och assnyggt med två från sidan och två frontalt per plan.
Men eftersom vi inte har vin hemma eftersom det dricks upp så fort det anländer, använde jag hyllan som köksförvaring för kokböcker, kryddor och olivoljeflaskor.


Blev ju hur fint som helst.


Men vi har varken behov eller plats för denna i köket så... De förblir krukpiedestaler så fort hösten kommer och plantorna vill bo inomhus istället.

Men, men, det är ett bra tips ifall ni har barnstolar hemma och ungarna är för stora för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar