fredag 22 januari 2016

Översikt på kryddor


Det här har jag visat er tidigare men nu ska jag berätta mer om det.

Kryddor är för oss som GILLAR kryddor, en skattkammare. Man vill ha så många som möjligt och man gillar att experimentera med olika länders recept.

Däremot är översikten inte så lätt alltid. Särskilt inte om man köper Santa Marias eller Kockens kryddor. De ser likadana ut och etiketten döljer ibland hur mycket det är kvar av kryddan. Påskryddor läcker och skräpar ner.


Såhär har jag gjort.

Lådorna har jag satt in för att få ett extra hyllplan. Det är perfekt för de slukar rubbet och fronten är helt tom. Där har jag kaffe och sånt. Det är viktigt att ha koll och space i köksskåpen tycker jag.

Längst fram på bilden står ett set om fyra glasburkar från Thailand. I dessa har jag de kryddor vi använder mest och som går mest åt vid matlagning. Dvs salt, peppar, allroundkrydda och paprikapulver. De har tillhörande små skopor så det är bara att skyffla över när man lagar mat. Dessa finns att köpa i de flesta affärer som säljer asiatisk mat. Det finns en Kina-affär på Ringvägen i Stockholm som garanterat har dessa.

I den undre raden har jag lagt alla kryddor som behöver vara i ströare. Dessa burkar är från Granit men de flesta märken som säljer köksgrejer har såna.

Vissa kryddor ska inte vara i ströare utan behöver användas på andra sätt. T.ex kanelstänger, pepparkorn, lagerblad m.m. Dessa har jag i miniburkar från Lagerhaus.

På så sätt ser jag generellt direkt vad det finns i burken och hur mycket det är kvar och vad jag behöver addera till min inköpslista.




Men det är oftast inte tillräckligt då vissa kryddor är av samma färg. Oregano och basilika t.ex. Eller cayenne och paprikapulver. Därför har jag märkt allt med en Dymo märkmaskin från Clas Ohlson.

Det här är en investering som du aldrig kommer ångra. Se bara till att köpa genomskinlig tejp till den. Den som ingår är nämligen vit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar