tisdag 19 januari 2016

Fynd, en rullvagn/köksö


En runda i grovsoprummet, resulterade i en rullvagn eller köksö eller rullande bar eller vad de nu kallas. Otroligt sliten i lacken. Den måste ha stått utomhus på balkongen hos någon.

Jag har alltid velat ha en sån men som köket ser ut hos oss, finns ingen sån yta för den. Jag insåg i alla fall att något kunde den användas till efter ett ansiktslyft.


Började med att tvätta och skrubba den. Den blev nästan helt furufärgad på håll när färgen och lacken försvann.


Tvättad och klar och torkas inför målning.


Skruvade först loss hjul och mellannivå.


Bordet var snäppet för högt för att vara tillräckligt användbart. Jag sågade av 10 cm per ben.


Detta gjorde jag på kvällen så det är svårt att se något på bilderna. Det var svårt att se något live också, kan jag lova.


Måttade sedan ut vart hålen för hjulen skulle sitta och borrade nya. Höjde även mellanhyllan genom att borra nya hål och spackla över de gamla.


När allt var färdigborrat och klart, var det dags att måla ovandelen. Den ville jag ha i valnöt.


Lite snabbkaffe


och kokhett vatten på det = bets.


Här ser ni skillnaden på innan och på första lagret kaffebets.


Första lagret täcker inte mycket så satsa på en 4-5 lager.


Här är första lagret klart. Jag målade ca 3 lager till efter varje torkning.


Det var dags att bestämma vilken färg benen och mellanhyllan skulle ha. Det blir lätt vitt när man målar om saker så jag ville gå ifrån det men ändå ha en mild färg jag står ut med. Bestämde mig för två olika gråa nyanser. En mörk och en ljus. Dessa blandade jag till med svart och vit lackfärg.


Den ljusaste gråa målade jag utsidorna med. Dvs benen och fronterna.


Som ni ser lämnar jag insidan för den mörkare färgen.


Insidor, hyllplan och insida ben blir mörkgråa. Det här ger en mycket djupare effekt och tar bort plattheten som en enda färg ger.


Ett tips. När du ska göra ljus färg, ta vitt och addera skedvis med den mörkare färgen. Och tvärtom när du ska göra mörkare färg. Då blir det lättare att veta vart man ska stanna. Man råkar heller inte göra för mycket färg som blir över heller.

Glöm sedan inte att lacka hela med klarlack i minst två lager.


 Och såhär blev den. I badrummet behövde vi nämligen en hylla för tidningar och handdukar. Det har vi verkligen haft brist på. Att jag sågade bort 10 cm från benhöjden, gör också att TV'n inte skyms när vi ligger i badet och ser film.



På kortsidan finns ett handtag. Behöver vi rullbordet till ett annat rum för att servera, är den mao portabel.


Hjulen har också betsats med kaffe och lackats.


Här kan man se det ljusare gråa mot det mörkare.


Vi är mycket nöjda med vår nya möbel. De olika nyanserna och träfärgen ovantill gjorde susen. Det hela blir mer organiskt och badrumsanpassat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar