tisdag 18 augusti 2015

Betsar trälådorna


 Ok, jag googlade bets. Svindyrt mot vad vi skulle behöva i mängd. Kostar typ 139-150:- och räcker typ till ett helt vardagsrumsgolv. Vi behöver kanske en ml per nyans för våran platsbyggda bokhylla. Betsen ska bara vara på insidan av lådorna. Utsidorna ska vitlackas.

Jag tänkte och tänkte på hur vi skulle komma undan detta. Kanske skulle man köpa två bets. En ljus och en mörk och sedan blanda fram alla nyanser. Men det går ju inte heller. Trä kommer i allt från röda till gröna toner. Även i väldigt svart och mycket ljust. Med lite karamellfärg i, kan jag inte täcka alla behov.
bets billigt, gratis, istället för bets, småförpacningar med bets, pris, kostar, var köper man billig bets.
Hur får man billig bets då? Hur betsar man mer eller mindre gratis?


Då slog det mig. Bets är ju som en hinna av nyans som inte täcker träet som färg utan bara lägger sig som ett lager ovanpå och sugs in inuti träet.
bets billigt, gratis, istället för bets, småförpacningar med bets, pris, kostar, var köper man billig bets.
Kaffe. Borde inte det funka?

bets billigt, gratis, istället för bets, småförpacningar med bets, pris, kostar, var köper man billig bets.
Och te?
bets billigt, gratis, istället för bets, småförpacningar med bets, pris, kostar, var köper man billig bets.
bets billigt, gratis, istället för bets, småförpacningar med bets, pris, kostar, var köper man billig bets.
Sagt och gjort, jag la några påsar te i kokhett vatten och lät dem dra tills vätskan var riktigt mörk.
bets billigt, gratis, istället för bets, småförpacningar med bets, pris, kostar, var köper man billig bets.
bets billigt, gratis, istället för bets, småförpacningar med bets, pris, kostar, var köper man billig bets.
Tänkte vidare. Svamp är ju ett bra färgämne. Jag vet att man färgar garn med svampar till exempel. Testade svart trumpet och gul kantarell.
bets billigt, gratis, istället för bets, småförpacningar med bets, pris, kostar, var köper man billig bets.

Och efter mycket testande och vissa epic fails, kom jag fram till några klockrena nyanser! Alla lådor är betsade i tre lager för att det ska bli just dessa färger.

Längst fram. Te
Bakom till vänster, svart trumpet. (rekommenderar mycket svamp och lite vatten. Svår att utvinna färg ifrån)
Bakom till höger. Rödvin och balsamico i blandning.
Bakom den till höger. Begagnat kol från grillen.
Bakom den till vänster. Kaffe (fast sump funkade inte. Måste vara snabbkaffe.)
Längst bak. Gul kantarell. (mycket svamp krävs)

Alltså, jag fick nyanserna: Teak, björk, körsbär, valnöt, mahogny och ebenholts bara genom att använda hushållsprodukter.

Tänk då på alla nyanser jag kan få om jag korsar dessa med varandra!

Visst fan är jag smart. Knivskarp ibland.

Alla lådor måste givetvis lackas invändigt för att färgen ska förseglas.


Här gjorde jag mina nyanser. När jag blev klar, kom jag att tänka på gurkmeja, kakao, svinto som får rosta i vatten, rooibos, green tea, osv, osv, osv...

Testa hemma! Fan vad ni kommer spara pengar på bets. Kommer ni på någon fantastisk nyans, meddela gärna under inlägget. Jag tror jag har alla nyanser jag behöver men ni kanske kan hitta på något utöver det?
Inspirera oss alla, tack

6 kommentarer:

  1. Skal från gul och röd lök, saffran (om man vill lyxa till det), mossa, Läs om växtfärgning, alla de färgerna kan man använda till att måla med.
    Kram
    zazza

    SvaraRadera
  2. Ett litet tips som inte har ett dugg med målning att göra. Om man signar upp sig hos Mio för att få deras katalog (fick deras nya katalog idag) får man med ett presentkort på 300:- som man kan använda om man handlar för minst 600:-. Behöver jag inte någon pläd, kuddar, lampa, ljus mm köper jag alltid lågenergilampor och det till halva priset : )
    Kram
    zazza

    SvaraRadera
  3. Hur gör man med skalen? Fattar inte. Sedan är väl gurkmeja bättre än saffran i pigment?

    Fick också Mio-kupongen idag.

    SvaraRadera
  4. Man kokar det yttersta skalet på löken i vatten, precis som te mm. Vet inte inte om det bara funkar om man har garn/tyg i vattnet, men det borde även färga vattnet.
    Vet inte vilket som är bäst mellan gurkmeja och saffran (förutom priset) eller om färgerna bli annorlunda.
    Använder nästan alltid Mio-checken, vill man inte ha något själv kan man köpa presenter istället.
    Kram
    zazza

    SvaraRadera
  5. Aha, ok. Coolt. Kan testa när vi har byggt bokhyllan.
    Miochecken användes sist men innan det har vi missat att använda den.

    SvaraRadera
  6. testa rödkål, rödbeta ;)

    SvaraRadera