tisdag 28 juli 2015

Ett dockhus i byggsats


När Henrik fyllde år, köpte jag en bonuspresent till honom.
Eftersom vi båda är galna i pussel och pyssel samt älskar att renovera och göra fint hemma, fick jag en idé. Jag kollade om det fanns minihus på nätet i form av byggsats, så att vi kunde lattja lite när vi inte orkar renovera for real.


Så det blev detta lilla hus i trä. Jag köpte den via Aliexpress från butiken BOA. Det finns många otillitliga platser på Aliexpress men BOA skickade precis som de hade lovat.


Det tog oss några timmars pyssel att få ihop huset. Det fanns nämligen ingen instruktion med i hur man byggde det men fiffiga och smarta som vi är, lyckades vi lösa det genom att kolla på bilderna.
Som ni ser, är det inte helt klart. Det som står på den övre balkongen är fösterkarmarna och de ska sättas dit först efter att vi har målat huset.


Vi vet inte i vilken färg vi ska måla det än. Jag tänker antingen kritvitt eller som ett gammalt kråkslott. Det är nämligen så att huset kommer med belysning! Vi kommer alltså att använda det som en lampa som ger fint sken. Då tänker jag att vitt kanske är finare? Jag vet inte. Har ni förslag på hur ni skulle måla det?
Snusdosan är där för att visa den totala storleken. Det är alltså rätt stort.

 Pyssel, pussel, roliga, gör själv, pyssel med funktion, pyssel med barn tips.
Här på förpackningen ser man ett rosa exempel på hur de har målat det. 


Och på baksidan ett ljusgrönt hus med brunt tak.


Huset är långt ifrån klart efter en målning. Det ingår nämligen ett fullt möblemang med allt från fruktskålar till schampoflaskor som man också får göra själv. Där finns däremot instruktioner men vi har inte kommit så långt än med tanke på att vi har riktiga renoveringar som upptar våran tid just nu.


Här ser ni några exempel som kommer färdiga. Hur gulliga är inte de? De har verkligen tänkt på varenda detalj.
Det här var hur roligt som helst och jag kommer uppdatera när det lilla huset är färdigställt. Rekommenderar verkligen detta pyssel. Det är inredning, funktion och roligt i ett.

9 kommentarer:

  1. Åh vad fint! Får man fråga vad det kostade?

    SvaraRadera
  2. 43 dollar har jag för mig. Ingen frakt alls. De skickar gratis

    SvaraRadera
  3. Huset är hur gulligt som helst!
    Ett förslag är att göra illusionsmåleri så att det ser ut som att det är ett hus gjort av sten och taket i koppar. Då kan man också gå åt vilket håll man vill - de eleganta eller kråkslott.
    Gå på känsla, vad var din första tanke? Chic eller shabby?
    Något helt annat. Vet inte om du har sett den här sidan. Här skänker folk saker som de inte längre vill ha, först till kvarn:
    http://rensavinden.se/

    Kram
    zazza

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Ska genast kolla!

    SvaraRadera
  5. Och jo, när det gällde kråkslott, var det så vi tänkte göra.

    SvaraRadera
  6. Ser fram emot hur huset kommer att bli.
    Kom att tänka på dit dilemma med LV-byrån, en idé som jag kom på är att man kan skära ut i vanligt papper som man sedan målar med klarlack eller vanlig målarfärg för att förstärka pappret så att de håller. Det kanske t om finns mönster som man kan skriva ut, även om det är annan text över för att skydda bilden kan det fungera.
    Hoppas att du inte tycker att jag kommer med för mycker förslag om dittan och dattan, ibland sprutar det ut både bra och dåliga tips/idéer.

    Kram
    zazza

    Ps. Får jag se ringen? Ds.

    SvaraRadera
  7. Jag uppskattar idéer. Tack.
    Ringen/ringarna tror jag finns med i något inlägg men jag vill inte lägga upp något här om det. Försöker hålla mig själv så anonym och icke på bild som det går.

    SvaraRadera
  8. Det har jag förstått och det respekterar jag, skulle göra likadant om jag också hade en blogg. Även om en del fattar vem man är så gör inte massan det.
    Gillar smycken och tillverkar själv (mest halsband) som till viss del är återbruk, grabben gör silversmycken med egen design som hobby. Så det är anledningen till att jag undrade om jag fick se den, men jag tänker inte tjata : ) Få se om jag upptäcker den på någon av bilderna framöver.

    Kram
    zazza

    SvaraRadera
  9. Skönt. Det vore roligt att se dem. Öppna en blogg tycker jag.

    Kram

    SvaraRadera