torsdag 30 juli 2015

Egen örtsalt


Som ni sedan tidigare vet, har vi i vårt kök en hel vägg med kryddor och matväxter. Vi är odlingstokar.

Eftersom jag är en kryddsalt-torsk, förbrukar jag enorma mängder Herbamare per år. Jag satt och käkade Keso med Herbamare och läste innehållsförteckningen på Herbamaren och plötsligt slog det mig att jag inte alls behövde köpa Herbamare mer. Jag kan ju göra det själv.

Jag plockade buntar med rosmarin, persilja, basilika, timjan, oregano, mynta, gräslök från växtväggen och tog en gul lök och två klyftor vitlök. Mixade ihop dessa med en handmixer och tillsatte lite vatten för att få det ännu mer finfördelat och mixade vidare.


Sedan tillsatte jag 2 dl Himalayasalt men det går minst lika bra med vanlig salt. Jag mixade en stund till.


Hällde över smeten i en stekpanna och lät vätskan avdunsta på svag värme.


När det mesta hade avdunstat började jag röra om och platta till för att få bort all fukt. Rubbet måste bort så att saltkristallena återgår till fast form igen.


Här har all vätska försvunnit och man ser att alla saltkorn inte blev ordentligt nedmalda eftersom jag använde rosa Himalayasalt. Nästa gång kommer jag använda helt vanlig salt eller havssalt. Det är enklare.
Jag silade det som var färdigt och mortlade det som inte passerade silen.


Hällde över mitt alldeles nygjorda egna örtsalt i Herbamare-ströaren. Måste säga att mitt eget salt blev 1000 gånger godare!


Det som blev över, har jag sparat i en burk så att jag kan fylla på allt eftersom det går åt.

Nästa gång kommer jag göra chili och vitlökssalt för det här var det enklaste och bland det smartaste jag har gjort. Rekommenderar starkt. Otroligt gott är det! Använd kryddor helt efter egen smak! Allt går att göra salt på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar