måndag 3 juni 2013

På väg mot en divan i harem-style

Ursäkta att jag inte har bloggat på någon dag. Vi har nämligen haft fullt upp i helgen med att byta sovrummet med det som tidigare skulle vara biorummet.


Så det övre sovrummet är nu sovrum och det undre är biorum. För att det inte skulle vara kaka på kaka mellan vardagsrummet och biorummet. Dessutom har det övre sovrummet fantastiska fönster som är mycket höga och långa.



Som jag har sagt förut så ska sovrummet se ut som ett harem med divaner i gammal muslimsk och österländsk style.


Vi köpte det här otroligt snygga sängöverkastet i Thailand men noterade att det inte var så långt som vi hade önskat.


Fick gå ner i källaren och leta upp mina gamla sängkjolar från IKEA för att dölja de fula ljusblåa sängmadrasserna som syntes under det nya överkastet.
Dessa är inte optimala tyvärr. De blir jobbigt skrykliga och ligger sällan rätt utan fladdrar runt och skevar upp och ner. Jag sydde om dem nu och tightade till genom att sy av ett stycke och ändra på repen som håller  kjolen på plats. Det blev genast bättre.

Om ni är ute efter sängkjolar eller dylika sängöverdrag, har jag sett att H&M Home har jättefina. Inte säker på materialet men det kan vara värt att kolla. Se bara till att det inte är ett skrynkelmaterial.

Att det är vitt stör jag mig på. I ett harem är inget vitt. Allt är rött, turkos, lila, guld osv men visst är det bättre än sängarnas färg.


När jag var nere i källaren, hittade jag en massa gamla jättekuddar som jag valde att ta vadderingen ifrån och sydde mindre innerkuddar till mina fina kuddfodral från Thailand.

 divan, schäslong, chaise longue, harem harem style haremstil haremkläder tyg DIY chiffong tyll
Det ser rätt tjusigt ut på sängen just nu men det finns en massa grejer kvar att göra. En helbild får ni först när jag har fixat lite mer.


Här är innerkuddarna innan jag satte dem i kuddfodralen. Jättelätt att göra av vilken gammal kudde eller täcke som helst. Ta gamla lakan bara. Dessa ser man ju inte utifrån så det spelar ingen som helst roll hur fult man syr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar