måndag 11 mars 2013

Hotta upp vaser


Eftersom vi ska inreda vårt blivande sovrum till ett "harem"och också för att vi igår köpte ett sånt där lågt orientaliskt sidobord, tänkte jag att jag skulle se till att vi hade lite orientalinspirerade grejer att ställa på det bordet och dekorera det övriga rummet med.

Jag tog flera enkla vaser och plockade sedan fram en massa trasiga halsband, pärlor, discopärlor, berlocker och sidenband som jag har sparat på mig genom åren genom att klippa bort shoppingpåsars handtag och sidenbanden som sitter på toppar och klänningar för att man ska kunna hänga upp dem på galgar.

Man behöver två spetsiga tänger för att kunna öppna och stänga små kedjor och dylikt som man vill använda.


Sidenbanden har legat ihopskrynklade så jag strök dem med hjälp av en plattång vilket var tusen gånger enklare än att stryka dem med ett riktigt strykjärn.
Rekommenderar plattång för alla mindre strykningar.


Sedan härjade jag fritt.

Jag sparar alltid på trasiga smycken eller såna fula kedjor man ibland får med tidningar och prenumerationer. En dag kommer allt till användning. Bara man sorterar dem väl.

Det allskyddande ögat kommer från Istanbul. Jag köpte det på en bazaar.




Det blev en skön arabisk, marockansk stil åt det gamla sultan-muslimska hållet. Tusen och en natt möter magdansös i ett harem... eller nåt.


Samtliga vaser är från IKEA och finns fortfarande att köpa utom den lila i mitten och den i matt guld till vänster eftersom jag har målat den själv. Men vasen finns. 
De tre högsta av dem, köpte jag igår på IKEAS fyndavdelning.

Enkelt sätt att hotta upp vaser man inte vet vad man ska göra med eftersom man så lätt tröttnar på en och samma look med tiden. 

Prova även gothic, romantic, industrial eller steampunk. Beroende på vad du har lyckats samla på dig genom åren.

Lite mindre alldagligt och mycket mer roligt! 

Inget sitter fast heller utan går lätt att ta bort om man tröttnar eller vill kunna diska vasen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar